DAMAI SELAMANYA...

DAMAI SELAMANYA...
KEDAMAIAN

laman utama

Rabu, 26 Ogos 2015

TANAH MELAYU, BUMI MELAYU...TIADA SANGGAH SEPANJANG ZAMAN...

Tanah Melayu, Bumi Melayu...Tiada Sanggah Sepanjang Zaman..


DIBANDINGKAN dengan Melayu di tempat-tempat lain, Melayu di Semenanjung Malaysia ini mempunyai kelebihan yang cukup besar. Sebabnya, bumi yang mereka duduki diberi penghormatan entah oleh siapa untuk dinamakan Tanah Melayu.
Carilah sebuah tempat lain di muka bumi ini yang mempunyai nama yang serupa. Sulu tidak dinamakan Pulau Melayu. Sumatera tidak dinamakan Bumi Melayu. Mindanao, Makasar, Sulawesi, dan segala macam tempat lagi di nusantara ini tidak beri penghormatan untuk diabadikan dengan nama Melayu.
Di sini, di bumi Semenanjung ini, terdapat begitu banyak perkara yang dikaitkan dengan Melayu. Di sini terdapat entah berapa puluh buah kampung Melayu, di samping sebuah dua pekan Melayu. Di sini nama Melayu berada di mana-mana, daripada baju yang dipakai hinggalah pada parti yang memerintah.
Di mana lagikah ada gambaran keakraban yang serupa? Berapa buah bandarkah di Borneo yang dinamakan Bandar Melayu? Berapa batang jalankah di Jawa yang dinamakan Jalan Melayu? Berapa buahkah Kampung Melayu yang ada di Jolo? Ada tak ada perkataan yang cukup dekat dengan Melayu atau Malay di tempat lain mungkin cuma Malayalam, bahasa yang banyak dipakai di Kerala, barat daya India.
Apakah yang tergambar oleh semua kenyataan di atas? Bukankah ianya suatu cerminan tentang kuatnya hubungan Semenanjung Malaysia ini dengan orang Melayu? Bukankah itu satu gambaran yang amat jelas bahawa dalam konteks rumpun Melayu, bumi Semenanjung ini mempunyai kehebatannya sendiri yang tidak boleh digugat oleh mana-mana bumi lain. Ia seakan telah disahkan sebagai bumi sebenar milik Melayu. Bumi tempat Melayu bermula dan mungkin juga bumi tempat Melayu berakhir.
Tetapi jarang orang Melayu yang menyedari kelebihan ini. Jarang Melayu mengambil berat tentang hakikat yang tersembunyi di sebalik nama itu. Malah jarang orang Melayu mempedulikannya.
Himpunkan semua orang Melayu di Semenanjung ini dan bertanyalah pada mereka bagaimana dan kenapa bumi ini diabadikan dengan keturunan mereka. Tidak banyak yang akan dapat menjawabnya. Kebanyakannya kerana tidak tahu dan kerana tidak pernah mahu mengambil tahu. Sebabnya? Mereka jarang mengambil berat terhadap soal akar umbi sendiri.
Kebanyakan orang Melayu sendiri menyimpan anggapan bahawa mereka sebenarnya bangsa yang masih muda. Mereka rata-rata menganggap sejarah mereka cuma bermula dengan tegaknya Kesultanan Melayu Melaka. Bagi mereka, sebelum itu Melayu tidak wujud. Mereka lupa atau barangkali alpa pada hakikat bahawa Melayu di Semenanjung ini telah wujud lebih lama sebelum itu. Kedah, di utara Semenanjung, telah dirakam dalam sejarah China sejak Dinasti Liang (502-665). Kalaupun namanya waktu itu disebut ‘Langgasu’ (Langkasuka) dan wilayahnya menjengkau hingga ke selatan Siam, ia pada hakikatnya tetap Kedah; salah sebuah negeri di bumi Melayu ini. Dan siapakah yang mendiami Kedah waktu itu kalau bukan orang Melayu?
Empayar Srivijaya yang berpusat di Sumatera dan yang telah membina tamadun cemerlang di hampir seluruh Tanah Melayu dan abad ke-9 hingga abad ke-13 adalah kerajaan Melayu. Itu juga hakikat yang tidak boleh dinafi. Orang-orang Melayu serpihan daripada empayar besar itulah yang kemudiannya bertukar menjadi Melayu-Islam, mengikut jejak Parameswara.
Di Perak, para arkeologis mempunyai bukti bahawa telah wujud kerajaan-kerajaan purba sejak kurun ke-5 Masehi. Lebih 1,300 tahun dahulu kerajaan Gangga Negara yang dipercayai berpusat di Beruas telah tegak sebagai sebuah kerajaan besar. Ia gah dan tersohor sehingga pada kurun ke-11 Gangga Negara berupaya menarik minat Raja-Raja Chola di India untuk menyerangnya. Siapakah yang menjadi raja dan rakyat kerajaan Gangga Negara itu kalau bukan orang Melayu?
Peta Tanah Melayu yang dilukis oleh Ptolemy pada kurun ke-2 telah menunjukkan terdapat dua buah pelabuhan di pantai timur Semenanjung iaitu ‘Kole’ dan ‘Perimoula’, yang kedua-duanya terletak di Terengganu. Batu Bersurat yang ditemui di Kuala Berang pula menunjukkan seawal tahun 1303 Islam telah tiba di Terengganu. Siapakah agaknya yang menghuni Kole dan Perimoula? Siapakah Raja Mandalika yang memerintah Terengganu pada waktu Islam mula sampai ke situ? Bukan Melayukah mereka?
Dalam ensiklopedia Ma Tuan-Lin ada tersebut mengenai suatu tempat bernama ‘Ko-lo’, yang dikatakan telah mempunyai hubungan dengan China sejak zaman pemerintahan Dinasti Han (206 S.M – 221 Masehi). Dan kebanyakan sejarahwan percaya ‘Ko-lo’ yang dikatakan terletak di Tanah Melayu itu ialah Kelantan. Catatan-catatan China pada kurun ke-7 Masehi juga ada menyebut mengenai ‘Ho-lan-tan’ dan ‘Kou-lo-tan’. Lagi sekali soalannya sama, siapakah agaknya yang mendiami Kelantan ketika itu jika bukan orang Melayu?
Pendek kata, dilihat dalam apa sudut pun, orang Melayu memang mempunyai sejarah yang amat panjang dan lama di bumi bertuah ini.
Malangnya orang Melayu sendiri cenderung memendekkan sejarah kehadiran mereka di sini. Mereka seolah-olah tidak berbangga langsung mengenainya.
Sebagaimana disebutkan tadi, apabila bercakap tentang sejarah bangsa, kita, iaitu semua Melayu di bumi Melayu ini, selalunya cuma melihat setakat tahun 1403, tahun bermulanya kerajaan Parameswara di Melaka dan tahun yang menjadi titik mula tegaknya sebuah kerajaan Melayu yang terbilang. Kita jarang, malah selalunya tidak pernah mengambil hirau, terhadap kehebatan empayar-empayar Melayu sebelum tarikh itu.
Ada beberapa sebab kenapa ini berlaku. Pertama, sejarah tempatan pertama dalam bentuk tulisan iaitu Sejarah Melayu hanya ditulis pada tahun 1612. Sebelum hasil penulisan Tun Seri Lanang itu tidak ada rekod tempatan lain yang boleh dipakai. Rekod-rekod bertulis lain, khususnya dari China dan India, kebanyakannya cuma menyebut secara samar-samar tentang kewujudan bumi Melayu ini.
Jadi sejarah bertulis yang ada tidak cukup untuk mengajak orang Melayu menjengah jauh ke akar umbi nenek moyangnya. Sejarah Melayu itu pula lebih banyak memberi tumpuan pada tamadun yang dibina di Melaka selepas mencampur-adukkan sejarah akar umbi rumpun Melayu dengan dongeng dan fakta.
Di sekolah, kita dan anak-anak, diajar terlalu sedikit tentang asal usul Melayu. Dan setiap kali subjek itu disentuh, fokus dan tumpuan hanya setakat kerajaan Melayu Melaka, bukannya pada Melayu yang wujud sebelum tegaknya tamadun di bumi Hang Tuah itu. Sampai sekarang tidak ada siapa pun yang mahu mengambil berat untuk menjadikan Tamadun Melayu sebagai subjek yang wajib dipelajari, setidak-tidaknya oleh anak-anak Melayu, di peringkat awal persekolahan mereka. Sampai sekarang tiada sesiapa pun yang menginsafi hakikat bahawa bangsa yang besar adalah bangsa yang tidak melupakan tunjang dan umbinya. Hasilnya sampai sekarang anak-anak Melayu di bangku sekolah rendah lebih mengenal nama dan asal usul Christopher Columbus atau Amerigo Vaspucci daripada mengenal nama dan asal usul ‘Kedaram’ dan ‘Kolantam’.
Ada pendapat mengatakan orang Melayu sendiri sebenarnya sengaja tidak mahu menganggap mereka wujud sebelum kemunculan Kerajaan Melayu Melaka. Ini berlaku kerana pada zaman-zaman sebelum itu orang Melayu bukan penganut Islam. Tamadun yang dibina di Semenanjung sebelum Melaka adalah tamadun bukan Islam. Srivijaya misalnya, adalah sebuah kerajaan yang tegak di atas kepercayaan Buddha. Tamadun yang pernah muncul di sekitar Kuala Merbok, Kedah pula terpacak atas panji-panji Hindu.
Orang Melayu dikatakan tidak mahu dikaitkan dengan semua elemen bukan Islam. Mereka malu mengaku bahawa nenek moyang mereka dahulu adalah penganut Hindu, Buddha atau animisme. Mereka merasakan tidak ada apa-apa yang boleh dibanggakan dengan tamadun terdahulu kerana semuanya adalah tamadun bukan-Islam. Mereka terlupa satu perkara, bahawa dalam apa konteks pun agama dan bangsa adalah dua perkara yang berbeza. Kalaupun yang membina candi-candi di Merbok itu adalah penganut Hindu namun dalam konteks bangsa, mereka berkemungkinan besar adalah Melayu. Tamadun yang mereka bina sehingga memungkinkan tegaknya candi-candi itu juga sesungguhnya adalah Tamadun Melayu.
Memang benar dalam Perlembagaan Persekutuan, Melayu dan Islam berkait begitu rapat. Taraf Bumiputera yang dinikmati oleh seseorang Melayu itu akan hilang dengan sendirinya jika individu Melayu berkenaan tidak lagi beragama Islam. Secara langsung ini bermakna keMelayuannya juga turut gugur.
Hubungkait yang rapat antara Melayu dan Islam itulah agaknya yang menyebabkan kita tidak menganggap nenek moyang kita sebelum kewujudan Melaka sebagai Melayu. Sebabnya, mereka bukan beragama Islam.
Tetapi apa yang dicatatkan oleh Perlembagaan adalah sesuatu yang bersifat teknikal. Ianya juga subjek baru. Dan subjek itu tidak mengubah realiti asal bahawa penganut Hindu, Buddha, animisma atau apa sahaja kepercayaan sebelum Parameswara juga sebenarnya orang Melayu.
Dengan perkataan lain, ia tidak akan dapat menggugat satu kebenaran: bahawa Melayu telah lama – terlalu lama – menjadi penghuni di bumi Semenanjung ini. Dan kerana itu selayaknya mereka dianggap sebagai pribumi, atau dalam istilah semasa sebagai Bumiputera.
Apa yang tersirat di sebalik hakikat itu ialah, orang Melayu sesungguhnya mempunyai hak yang istimewa ke atas tanah ini. Hak yang diwarisi sejak zaman berzaman itulah yang mesti mereka pertahankan dan hak itu jugalah yang tidak boleh diusik oleh sesiapa.
Tetapi hak itu sebenarnya telah diusik dan sering terusik. Secara rasmi ia bermula sejak JWW Birch cuba menyentuh perkara-perkara yang membabitkan adat resam Melayu semasa menjalankan tugas-tugasnya sebagai Residen pertama British di Perak hinggalah ke gagasan Malayan Union dan seterusnya kepada suara-suara yang mempertikaikan hak keistimewaan orang-orang Melayu, yang kedengaran akhir-akhir ini.
Usikan-usikan begitu tidak akan berakhir dengan mudah. Ia akan terus muncul dan muncul walaupun mungkin dalam suasana dan dengan pendukung watak yang berbeza.
Jangan salahkan sesiapa. Setiap manusia mempunyai hak untuk berasa ingin dan kemudian berusaha merealisasikan keinginannya. Birch tidak bersalah kerana cuba mengusik adat resam Melayu dan agama Islam dalam urusan pentadbirannya. Dia hanya melaksanakan tugas. Daripada satu sudut, dia bolehlah dianggap seorang pegawai yang amanah dan baik. Dia telah mengambil risiko besar demi untuk menyempurnakan amanah yang dipikulkan ke bahunya.
Tetapi pembesar-pembesar Melayu yang merancang pembunuhan Birch juga tidak bersalah. Mereka melakukannya kerana mempertahankan hak mereka. Mereka sedar bahawa mempertahankan hak juga adalah satu amanah.
Amanah itu jugalah yang sedang dipikul oleh kita semua sekarang. Di atas batu jemala kita, yang suatu masa dahulu memikul titah raja ini, sekarang terpikul harapan anak cucu. Kita dituntut untuk mempertahankan hak mereka, yang sekaligus merupakan hak kita.
Tidak ada suatu kuasa lain yang mampu membantu kita melakukannya. Hanya kita dan cuma kita.
Tidak ada sesiapa pun yang boleh menahan usikan-usikan terhadap hak keistimewaan mereka selain daripada orang-orang Melayu sendiri. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa melainkan bangsa itu yang mengubahnya. Dan mempertahankan hak yang ada adalah satu langkah ke arah mengubah nasib yang sedia ada.
Tetapi bagaimanakah Melayu hendak bercakap tentang mempertahankan hak jika mereka sendiri tidak begitu sedar tentang hak yang mereka miliki? Mana-mana juga bangsa yang mengabaikan sejarahnya lambat laun akan menjadi sejarah. Sesungguhnya, hak di sisi sejarah adalah sebesar-besar hak untuk apa juga bangsa di muka bumi ini. Dengan hak yang ada di sisi sejarahlah Red Indian di Amerika dan Aborigines di Australia masih boleh bertahan sehingga sekarang. Tanpa hak itu mereka mungkin akan lenyap begitu sahaja. Dan hak itu pasti tidak dapat ditegakkan jika mereka sendiri mengabaikan sejarah!
Kesedaran tentang kuatnya hubungan darah mereka dengan tanah di bumi Melayu ini perlu bertunas, membesar dan berkembang biak di jiwa setiap Melayu. Mereka harus berpaling jauh memandang ke belakang untuk mengenang kembali bagaimana besarnya kekuasaan datuk nenek mereka terhadap Tanah Melayu. Mereka perlu sentiasa memberi peringatan kepada diri sendiri bahawa bangsa mereka pernah gemilang di negeri ini dan kerana itu juga akan terus gemilang.
Tetapi berpaling ke belakang itu harus ada had dan batasnya. Sama jugalah dengan memandang ke hadapan, harus ada garis dan sempadannya!

Khamis, 26 Februari 2015

HARGAI DIRI

JANGAN jadikan diri topeng untuk berpura-pura mendapat sanjungan orang ramai.

JANGAN jadikan diri boneka dipentas dunia untuk meraih sokongan orang ramai.

JANGAN jadikan diri bahan ujikaji untuk memikat hati orang ramai.

JANGAN jadikan diri pelangi palsu mewarnai orang ramai.

SEDANGKAN...KAMU...KAMU...KAMU... takut dan bimbang akan bayang-bayang yang mengejar perjalanan kalian....

BANGKITLAH WAHAI ORANG MELAYU

BANGKITLAH WAHAI ORANG MELAYU



"JANGAN jadi lebai malang menang sorak kampung tergadai", "Kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan," "Ayam di kepuk mati kelaparan, itik di air mati kehausan" dan "Lesung sama lesung berlaga, ayam di bawah kekenyangan".

Semua pepatah atau kata-kata ini lebih banyak ditujukan kepada orang Melayu. Sebagai kelompok majoriti di negara ini, orang Melayu sering sahaja diperingatkan mengenai bencana yang menanti seandainya mereka lemah dibumi sendiri.

Walaupun seharusnya sebagai orang Melayu beragama Islam, orang Melayu sepatutnya menjadi contoh terbaik khususnya dari segi perpaduan sesama mereka dan menjadi bangsa cemerlang dalam pelbagai bidang namun realiti hari ini menunjukkan sebaliknya......

FIKIR-FIKIRKANLAH...WAHAI BANGSAKU....MELAYU....

Blogger: Papan Pemuka Blogger

Blogger: Papan Pemuka Blogger



RENUNGAN



"DARIPADA Ibnu Abbas RA berkata, Rasulullah SAW mengutuk lelaki yang berpakaian seperti wanita dan wanita berpakaian seperti lelaki."



*Riwayat Bukhari*

Isnin, 2 Disember 2013

lidah

sesungguhnya lidah itu lebih berbisa...
dari segala...
senjata yang ada...
oleh itu...
sebelum berfikir dahulu sebelum ...
berkata-kata...

Rabu, 8 Februari 2012

Orang-orang Mukmin Diperintah Utk Memerangi Orang-orang Kafir BUKAN Utk Menyanjungi Orang-Orang Kafir.

Orang-orang Mukmin diperintah untuk memerangi orang-orang kafir, iaitu memuliakan agama Allah dan meninggikan menara petunjuk serta menjunjung kalimat Allah, maka turun beberapa ayat kepada orang-orang Mukmin agar memerangi orang-orang kafir dalam surah At Taubah: 13-14.

"Mengapakah kalian tidak memerangi orang-orang yang meosak sumpah (janjinya), padahal mereka telah berkeras untuk mengusir Rasu dan merekalah yang pertama kali yang memulai memerani kalian?. Mengapakah kalian takut kepada mereka padahal Allah lah yang patut kalian takuti, jika kalian benar-benar orang yang beriman? Perangilah mereka nescaya Allah akan menyiksa mereka dengan (perantaraan) tangan-tangan kalian dan Allah akan menghinakan mereka dan menolong kalian terhadap mereka, serta melegakan hati orang -orang yang beriman." (At-Taubah: 13-14)

Jika kita lihat apa yang berlaku sekarang terhaap umat Islam sekarang yang tidak lagi menjadikan ayat-ayat Allah sebagai pegangan dalam kehidupan malah untuk dijadikan panduan dan rujukan dalam perjuangan. Allah SWT telah menegaskan dalam ayat tersebut supaya memerangi orang kafir. Tetapi kini, apa yang sudah terjadi  dengan anak Melayu tegar, beragama Islam, berpendidikan agama yang luas, berkelulusan tinggi, disegani ketika waktu dahulu, bijak berhujah dan sebagainya tetapi sanggup mengeluarkan kenyataan seperti berikut:

Dalam wawancara dengan harian terkemuka, The Wall Street Journal edisi Asia, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan sokongannya terhadap keamanan dan keselamatan negara Yahudi, Israel.

"Saya menyokong segala usaha untuk melindungi keselamatan negara Israel," kata Anwar dalam wawancara tersebut.

Wawancara yang dilakukan Januari lalu itu bukan sahaja menyebabkan rakyat Malaysia terkejut, tetapi juga umat Islam antarabangsa, termasuk di Indonesia, mereka berasa hairan dan tertanya-tanya.

Seperti kita ketahui Palestin adalah masalah sensitif dan terus menjadi sorotan dunia antarabangsa. Berpuluh-puluh tahun (sejak 1948, bersamaan berdirinya negara Israel), bangsa Palestin ditindas dan dijajah hingga hari ini oleh Israel.

Akibat penjajahan dan penindasan itu, bangsa Palestin berpecah-belah dan menjadi pelarian di seluruh pelosok dunia. Penduduk Palestin sekitar 6 juta orang, sebahagiannya iaitu kira-kira 2.7 juta menetap di tebing barat, 1.5 juta orang menetap di Genting Gaza dan selebihnya menjadi pelarian di negara-negara Arab, Teluk dan Afrika.

Dalam sejarahnya pula, negara Israel didirikan di atas tanah yang dirampas daripada Palestin dan hingga kini terus meluaskan pembangunan pemukiman Yahudi, sehingga menyebabkan semakin sempit wilayah geografi Palestin kesan pencerobohan yang dilakukan oleh pemerintahan zionis tersebut.
Justeru itu, ayuh bangkitlah meneruskan perjuangan UMNO untuk menyelamatkan Orang Melayu, ISLAM, Tanah Melayu, Raja-Raja Melayu, Hak-Hak Orang Melayu supaya tidak dijajah, di rampas dengan rakus oleh Bangsa Melayu sendiri yang sudah tidak mempunyai iman dan taqwa kepada Allah dan sudah tidak menjadikan Al Quran dan As Sunnah sebagai pegangan hidup dan perjuangan.

Kenapa mesti kita di jadikan KAMBING HITAM oleh mereka yang berjuang untuk kepentingan peribadi?

Kenapa sanggup dijadikan BARWA kepada orang-orang kafir yang tidak menghargai titik peluh jerih nenek moyang kita memerdekakan Tanah Melayu?

Kenapa kita mesti bertopengkan diri hanya kerana takut dan kedu dengan kata-kata mereka yang tiada iman dan taqwa kepada Allah SAW.

Kenapa jadi bisu kerana harta benda dan wang ringgit untuk memperkatakan yang hak dan batil?

Kenapa harus menjadi pengikut setia kepada DSAI yang rakus dengan dunia sementara dan hidup penuh dengan pura-pura............Tidak sayangkah kita kepada AGAMA, BANGSA DAN NEGARA hanya kerana menjaga SI PENGKHIANAT DURJANA YANG MEROSAKKAN NEGARA, MENGGADAIKAN PUSAKA TANAH MELAYU,  MENJATUHKAN MARUAH AGAMA ISLAM YANG SYUMUL LAGI MULIA.

FIKIR-FIKIRKANLAH.....

Selasa, 7 Februari 2012

Orang PAS tak menyesal lagi ke?

Apa dah jadi dengan orang-orang PAS Temerloh dan sekitarnya, ketika Yb. Datuk  Dr. Hassan Ali brceramah dalam Majlis Bicara Ummah di Temerloh semalam.  Adalah 3 orang PAS duduk dihadapan aku,ternganga mendengar ceramah Yb.Dato, itu yg ku perasan, belum tengok yg lain2 lagi.... Apalah nak jadi dgn puak2 PAS ni, cukup2 lah jadi barwa kpd DAP dan PKR. Fikir-fikirkanlah masa depan negara,agama dan bangsa.                                                                             Seharusnya mereka menilai sebaik baiknya apabila telah terbukti betapa jahatnya puak  PAS,DAP,PKR yg mengkhianati Tanah Air & Agama apatah lagi hak-hak org Melayu yang telah mereka petikaikan.

Isnin, 9 Januari 2012

apa akan jadi anuar ibrahimtelah diumumkan tidak bersalah.

makamah tinggi kuala lumpur telah memutuskan bahawa aluburi si anuar tidak bersalah, maknanya main jubur tak salah....buat parti sex tak salah....asalkan suka sama suka...              
apa nak jai dengan negara kita yang majotitinya penganut agama islam, apa nak jadi dengan negara yang asalnya mengamalkan adab-adab kesopanan,sifat2 ketimuran..adat resam yg disegani dunia sblm ini....tetapi apabila si pengkhianat agama bangsa dan agama telah dibebaskan oleh hakim dan mahkamah dunia.

Selasa, 27 Disember 2011

Belum apa-apa lagi dah nak ngaku salah

Macam-macam versi puak-puak penyokong DSAI al Juburi ni. Dikatakan dah ada sepakatan untuk adakan gerakan besar-besaran bagi memprotes terhadap kerajaan seolah-olah mereka telah mengetahui keputusan DSAI akan didapati bersalah...sekarang mereka sedang mengatur rancangan pelbagai aktiviti bagi sokongan terhadap DSAI menjelang keputusan mahkamah pada 19.01.2012 nanti.
Gerakan seperti ini sangat berbahaya daripada konteks keselamatan  dan ketenteraman negara yang boleh mencetuskan huru hara oleh pihak yang menyokong Anuar. Dibimbangi campurtangan pihak luar akan berlaku jika negara terjerums kepada rusuhan dan komplik jika gerakan sebegini terjadi.
Sudah-sudahlah puak-puak Anuar ni buat huru hara dalam negara yang aman damai perpaduan tercipta kerana semangat juang bangsa dalam negara yang sedia ada sekarang. Mereka ni tak sayangkan negara, bangsa dan agama sehingga sanggup melakukan apa sahaja demi si DSAI Al Juburi...
Apalah nakjadi dengan mereka semua ni...fikir-fikirkanlah.......

Jumaat, 1 Julai 2011

TIDAK TUNDUK DESAKAN PERHIMPUNAN HARAM BERSIH

- Najib dalam ucapannya berkata, kumpulan Bersih bukannya mewakili suara majoriti, tetapi sebaliknya membawa agenda peribadi pemimpin tertentu pembangkang.

- Apakah Muslihat di sebalik rancangan penganjur Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) beria-ia hendak meneruskan perhimpunan haram pada 9 Julai ini.........


Inilah dalang utama...atas kepentingan politik...rakyat jadi mangsa kerakusan kuasa Anuar sekeluarga.

- Penganjur Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) sebenarnya merasa kebimbangan teramat sangat setelah  melihat momentum sokongan rakyat kepada Barisan Nasional (BN) yang semakin meningkat...Dengan kekuatan Barisan Nasional berpaksikan kepada Agama Bangsa dan Negara serta menjamin Ekonomi, Pembangunan, Pendidikan dan Kestabilan Kemakmuran Negara serta Rakyat Terbela.

NAK JADI MACAM NI? FIKIRLAH WAHAI ORANG MUDA, JANGAN BAZIRKAN WAKTU DENGAN MENGIKUT DAKYAH PEMBANGKANG YANG  SONGSANG INI!!!!!!!!!


Selasa, 12 April 2011

Perpaduan Menjamin kemakmuran Negara




Perpaduan dan keharminian kaum di negara ini dikagumi oleh banyak pihak. Persoalan besar timbul ialah apakah perpaduan datang secara semulajadi ataupun dengan kerja kuat barisan pimpinan di negara ini?. Apa yang pasti dan menajdi satu hakikat perpaduan yang kita nikmati hari ini tidak datang bergolek. Ia hasil daripada kebijaksanaan pasukan kepimpinan negara masa kini yang bersikap sederhana dalam memperjuangkan hak dan kepentingan kaum masing-masing.
Sikap kesederhanaan (wasyathiah) adalah selari dengan ajaran Islam yang mengajak kita berbicara dan berunding dengan cara yang baik melalui prinsip-prinsip yang berasaskan kepada semangat persaudaraan Islam dan bertimbang rasa dengan pihak lain. Janganlah pula kita terhasut dengan pemikiran yang jahat dan dari godaan syaitan yang menyesatkan.
Firman Allah SWT dalam surah Ibrahim ayat 22:

"Dan berkatakanlah Syaitan setelah perkara itu: sesungguhnya Allah telah menjanjikan kamu dengan janji yang benar, dan aku telah menjanjikan kamu lalu aku mungkiri janjiku itu kepada kamu; dan tiadalah bagiku sebarang alasan dan kuasa mempengaruhi kamu melainkan bahawa aku mengajak kamu lalu kamu menurut ajakanku itu; maka janganlah kamu salahkan daku tetapi salahkan diri kamu sendiri. Aku tidak dapat menyelamatkan kamu dan kamu juga tidak dapat menyelamatkan daku. Sesungguhnya dari dahulu lagi aku telah kufurkan dengan apa yang kamu sekutukan daku dengan-Nya. Sesungguhnya orang yang zalim beroleh azab yang tidak terperi sakitnya."

Perpecahan dan perbalahan yang berlaku sesama sendiri menyebabkan maruah kita tergadai dan menjadi hina. Kelemahan ini digunakan oelh pihak tidak bertanggungjawab dan membenci kedamaian sebagai proksi bagi pertelagahan antara pemimpin dan rakyat sesama rakyat di negara ini.

Situasi ini memberi peluang kepada musuh-musuh negara untuk menjatuhkan serta menghancurkan pembangunan negara dan rakyat. Sekiranya ini terjadi, kita rakyat di negara ini akan menghadapi zaman kegelapan daripada apa yang pernah kita alami sebelum ini. INSAFLAH, perpaduan membolehkan Malaysia mengecapi kemajuan dan kestabilan ekonomi dan politik hingga ke hari ini.
Hakikatnya negara kita yang aman dan tenteram selalu menjadi pilihan negara luar untuk dijadikan "model". sehingga itu banyak negara luar yang menunjukkanminat untuk mengetahui rahsia kejayaan kepimpinan Malayisa mengekalkan keharmonian kaum hingga mereka mahu menggunakan formula yang dipraktikkan oleh Malaysia.

OLEH ITU,  marilah kita sama-sama mengekalkan kesinambungan nikmat perpaduan dalam usaha membangunkan bangsa, agama dan negara yang disegani di mata dunia.

Isnin, 11 April 2011

DAH BERANG...


DSAI BERANG.....


Kenapa takut?..kalau tak ngaku salah...serah kan ler..jam Omega tu...kenapa nak sorok2 lagi. Apabila ditanya wartawan berkenaan dengan jam tangan Omega, DSAI pusing pulak bertanya kepada wartawan yang dikatakan diperalat oleh UMNO kononya berkenaan dengan pembunuhan Altantuya dan YAB Dato' Seri Najib...DSAI..jangan nak kaitkan orang lain...selesaikan kes u dulu..yang makin bertambah-tambah.,lepas ni aksi video apa pulak yek..boleh jadi pelakon utama lah pulak...

Jumaat, 25 Februari 2011

Dalam Surah Ali Imran : 103 bermaksud:

"DAN HENDAKLAH KAMU SEKALIAN BERPEGANG TEGUH PADA TALI ALLAH SWT (KITAB ALLAH SWT) DAN JANGANLAH KAMU BERPECAH BELAH."

Sabda Nabi SAW: Riwayat Al Bukhari dan Muslim,

"ORANG MUKMIN DENGAN ORANG MUKMIN YANG LAIN ITU LAKSANA SEBUAH BINAAN, YANG ANTARA SATU BAHAGIAN DENGAN BAHAGIAN YANG SALING KUKUH MENGUKUHKAN".

Khamis, 24 Februari 2011

TAK ADER ISU LAIN KER....

MB Pahang menafikan fitnah yang dilemparkan oleh PAS terhadap calon Barisan Nasional (BN) bagi Dewan Undangan  Negeri (DUN) Kerdau gagal menamatkan pengajiannya di  Universiti Al-Azhar, Mesir.
Fitnah sedemikian adalah budaya yang sering dilakukan oleh PAS yang suka memperlekeh-lekehkan kemampuan orang lain. Fitnah seumpama ini sering dimainkan oleh parti PAS bagi meraih undi dan sokongan masyarakat sehingga sanggup memperlekehkan calon BN juga seorang  tokoh agama  yang dipilih oleh pimpinan tertinggi UMNO khususnya bagi menduduki kerusi DUN Kerdau.

PAS dah takut, gerun dengan calon BN sehinggakan sijil pengajian ijazah calon BN pun dinafikan kesahihannya. LETIH , BERHABIS DUIT HAMBA ALLAH TU MENAMATKAN PENGAJIANNYA DI AL AZHAR,MESIR  ada pulak manusia yang dengkinya ngata beliau tak abih ngaji, apa citer deme ni...
TAK TAU KER " MEMFITNAH LEBIH BURUK DARI MEMBUNUH"...




Selasa, 25 Januari 2011

PERPADUAN BANGSA MELAYU

DALAM usaha mempertahankn hak-hakdan kedaulatan bangsa Melayu di tanahairnya sendiri yang cuba dirampas oleh penjajah British melalui rancangan Malayan Union, UMNO tela berjaa mewujudkan perpaduan orang melayu yang sebelumnya berpecah dengan menganggotai berbgai-baga parti atau persatuan yang berseerak disluruh negara, samada yang bersifat kenegerian, kedaerahan mahupun yangbersifai kesukuan. Seluruh pertubuhn telah meleburkan identiti sempit masing-masin bernaun di bawah satu payung, iaitu PERTUBUHAN KEBANGSAAN MELAYU BERSATU atau UMNO.
Dalam rangka perjuangan Islam, keutuhan dan kekuatan bangsa yang menganut dan mendukungnya sangat penting. Dalam hubungan ini, Allahyarham Dato'Asri telah mmberikan gmbaran yang sangat tepat tentang hubungan antara Melayu dan Islam dalam Memoir politiknya "Meniti Arus" :

" Islam itu tidak bole diletakkan di bawah pokok, digantung di dahan kayu atau dilekatkan di atas dinding. Ia mesti ada pendukungnya. Dan dalam konteks negara kita Malaysi, pendukungnya adalah orang Melayu. Ini bermakna bahawa Islam dan oran Melayu tidak dapat dipisahkan. Dari sudut yang sama, Islam akan jadi kuat, utuh serta terjamin masa depannya dinegara ini hanya jka kedudukan dan masa depan orang Melayu itu sediri terjamin."

Keterangan ini bukanlah bersufat teori semata-mata, tetai ia adalah suatu realiti yng bertepatan denganketerangan Sunnah serta huraian shli sejarah yangmembuat pengamatan terhada sejarah perkembangan tamadun manusia. Dalam sebuah hadia Rasulullah SAW bermaksud:

" Allah SWT tidak mengutus seorang Nabi melainkan dalam kekuatan perlindungan dari kaumnya."
                                                                                                                                     (Riwayat Hakim)

Kepentingan bangsa dalam mempertahankan Islam, khususnya dalam konteks peminaan negara dapat dilihat dalam "PIAGAM MADINAH" yang menjadi asas kepada pembinaan negara yang pertama dalam Islam. Piagam ini antra lain menyebut :

" Ini adalah Piagam antara Nabi Muhammad SAW dengan orang-orang Islam trdiri dari Kaum Quraisy dan Yathri ( Madinah ) serta orang-orang yang mengikut mereka, lalu berada bersama mereka an berjihat bersama mereka. Mereka merupakan satu umat ( ummatan wahidah ), yang berbeza dariumat-umat yang lain.
Orang-orng Muhajirin yang terdri dari aum Quraisy kekal dengan dat merek, iaitu mereka saling bertanggungjawab antara ereka dalam membayar diat, menebus orang yang ditawan dengan cara baik serta adil di antara orang-orang Muslim.
aum Bani Harithah (dari golongan Ansar) juga kekal engan adat mereka sebelum ini dalam membayr diat. Setiap kelompok menebus orang yang ditawan dari golongan mereka dengan cara yang baik serta adil di antara orang-orang yang beriman."

Petikan-petikan di atas memperlihatkan kepada kita bahawa sekalipun umat Islam keseluruhanya (Quraisy dan Yathrib) merupakan satu umat, namun perbezaan suku kaum serta adat istiadat masing-masing tetap diambil kira dalam pembentukan negara. Ini adalah kerana ciri-ciri kebangsaan dan bagi sesuatu bangsa itu merupakan antara unsur-unsur yang membentuk kekuatan dan keutuhannya, di samping keimanan dan nilai-nilai yang dibawa oleh Islam. Malah dalam pembinaan hukum juga terdapat suatu prinsip yang dijadikan rujukan dalam ilmu fekah yang dikenali dengan "Al Urt" (merujuk kepada adat tempatan).
Jadi, perpaduan bangsa Melayu yang dianjurkan oleh UMNO adalah bersesuaian dengan aeruan Islam supaya Umatnya mengekalkan perpaduan dengan mengelakkan perpecahan untuk menjamin kekuatan serta kedaulatan mereka kerana tanpa kekuatan serta kedaulatan umat, kedudukan agama Islam tidak akan dapat dipertahankan, seperti firman Allah SWT yang bermaksud :

" Dan janganlah kamu bersengketa derana persengketaan akan menyebabkan kamu gagal dan hilang kedaulatan kamu."
                                                                                                                                       (Al Anfal : 46)

" Dan hendaklah kamu sekalian berpegang teguh pada tali Allah SWT (kitab Allah SWT) dan janganlah kamu berpecah belah.:
                                                                                                                                   (Ali Imran : 013)

Sabda Nabi SAW yang bermaksud :
" Orang Mukmin dengan orang lain itu laksana sebuah binaan, yang antara seahagian dengan bagahian yang saling kukuh mengukuhkan"
                                                                                                (Riwayat Bukhari dan Muslim)               

Hendaklah kamu berada bersama golongan umat yang bersatu di belakang pemerintah dan hendaklah kamu hindari perpecahan."
                                                                                                              (Riwayat At Tirmidzi)

"Pertolongan Allah bersama dengan umat yang bersatu di belakang pemerintah dan syaitan memecut untuk bersama dengan golongan yang menentang pemerintah".
                                                                                                                          (Riwayat At Tabrani)

Maka hasil dari perpaduan bangsa Melayu sebagai teras kepada perpaduan seluruh umat dan bangsa yang diperjuangkan oleh UMNO ini. umat Islam di Malaysia berjaya memerdekakan Tanah Air , menubuhkan kerajaan yang menjadi tanggungjawab fardhu kifayah ke atas umat serta membangun negara yang membawa kebajikan kepada seluruh rakyat jelata. Makna perpaduan ini telah dilambangkan dalam cogankata "BERSATU".

Isnin, 17 Januari 2011

SUDAH MENGAKU KALAH...

Sukar menang di Tenang - Kit Siang

Penasihat DAP, Lim Kit Siang berkata, tidak mudah bagi parti pakatan - DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pas - untuk memenangi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri kawasan Tenang pada 30 Januari nanti.
Ini kerana Tenang terletak di Johor yang merupakan kubu kuat Barisan Nasional.
"Namun, jika kita dapat mengurangkan lagi majoriti UMNO dan Barisan Nasional, itu sudah menjadi satu kemenangan untuk kita,” katanya dalam ceramah sempena pengumuman calon Pas bagi pilihan raya kecil itu.

Khamis, 6 Januari 2011

RAIS DIFITNAH ROGOL AMAH

 

Rais nafi rogol, anggap tuduhan sebagai fitnah

Rais sudah mengaku tidak terlibat merogol AMAH dan  terang-terang menyatakan ketika kali pertama mesyuarat kabinet bersama Perdana Menteri di Putrajaya, beliau menafikan pertuduhan ini, namun masih digembar gemburkan  oleh pembangkang yang kegersangan isu untuk di pamerkan kepada khalayak umum.

Rais  menyatakan dalam akhbar Berita Harian hari ini bahawa : "dakwaan itu adalah fitnah dan wajar disiasat mengikut lunas undang-undang negara. Beliau dan ahli keluarganya bersedia memberi sepenuh kerjasama dan akan menerima serta mematuhi sebarang keputusan hasil siasatan rasmi itu. Tiru macam Rais yang berani kehadapan menunjukkan kebenaran, tapi apa macam dengan  YB Selising   yang dikatakan berkhalwat dengan bini orang tu!.
kes rogol ini sengaja dimainkan pembangkang bagi menutup kes Adun Selising.

“Sementara siasatan dijalankan pihak berkuasa, demi keadilan dan kemanusiaan, mereka yang mengamalkan politik kotor melalui internet atau media lain wajar menghentikan sebarang spekulasi, cemuhan atau berbuat sesuatu yang mencabul budaya berpekerti baik.
“Semua tulisan, laporan, picisan, spekulasi termasuk ilustrasi foto atau gambar berhubung dakwaan salah laku atau jenayah memperkosa itu adalah bertujuan jelek, berniat jahat dan memfitnah secara fabrikasi atau rekaan,”

 Makin menjadi-jadi dilaman-laman maya (blog,fb,twiter dan sebagainya) memperkatakan isu ini. Apa kesudahannya, dapat apa? Banyak perkara penting lagi yang perlu diperjelaskan bukan fitnah memfitnah dijadikan satu kewajipan. Ini semua makan minum puak pembangkang yang menjadikan fitnah salah satu hobi, kalau tak ada fitnah tak senang duduk, MERABA-RABA, TERKIAL-KIAL mencari cerita hingga ke dalam kain orang.